Hvordan skaber vi et mere mangfoldigt kunst- og kulturliv – både på scenen, bag kulissen og i mødet med publikum?
Igen i 2025 inviterer Ensemble MidtVest til et temaseminar i forbindelse med Nørre Vosborg Kammermusikfestival, og i år sætter vi fokus på repræsentation i kulturlivet.
Seminaret er målrettet alle, der arbejder med eller interesserer sig for kunst og kultur på tværs af genrer – fx i musik, teater, dans, billedkunst, museumsverdenen, publikumsudvikling eller kulturpolitik.
Programmet er opdelt i to dele
Del 1: Perspektiver på repræsentation i kunsten i bred forstand
Hvordan og hvorfor arbejder forskellige kunstfelter med diversitet og repræsentation i deres praksis?
I denne del møder vi tre kunstnere og ledere fra henholdsvis billedkunst, dans og musik:
• Søren Taaning – billedkunstner og co-kunstnerisk leder af Deep Forest Art Land, hvor han arbejder med stedsspecifik kunst og tværæstetiske formater i naturen.
• Marie Brolin-Tani – koreograf og kunstnerisk leder af Holstebro Dansekompagni. Hun har i mange år arbejdet bevidst med repræsentation i kompagniets programmer – både i forhold til køn, etnicitet og internationale danserstemmer. Hun var blandt de første i Danmark til at invitere ukrainske dansere efter krigens udbrud i 2022.
• Klara Bernat – ensemblechef for Ensemble MidtVest, som har arbejdet med strategisk fokus på diversitet i repertoiret og i formidlingen. Klara modererer seminaret og deler erfaringer fra det klassiske musikfelt og fra ensemblets egne valg og refleksioner.
Samtalen kredser bl.a. om spørgsmål som:
• Hvorfor er det vigtigt at arbejde med diversitet i kunst og kultur?
• Hvilken betydning har det for kunstens udvikling og fremtid?
• Hvordan påvirker det arbejdet med at engagere nye og yngre publikumsgrupper?
Del 2: Repræsentation og mangfoldighed i klassisk musik
Hvordan arbejder man konkret med historisk og nutidig diversitet i det klassiske musikliv?
I denne del dykker vi ned i klassisk musik og møder tre fagpersoner, der arbejder med at fremme glemte stemmer og nye perspektiver:
• Thomas Husted Kirkegaard – musikhistoriker og forsker i kvindelige komponister. Han har skrevet den første monografi om Tekla Griebel Wandall og arbejder i øjeblikket med flere andre oversete skikkelser fra musikhistorien.
• Charlotte Norholt – fløjtenist i Ensemble MidtVest og mangeårig fortaler for bredere repræsentation i både repertoire og formidling. Hun deltager som musiker med både kunstnerisk og personlig vinkel.
• Eva Havshøj Ohrt – direktør for pladeselskabet Dacapo og musikforlaget Edition·S. Under hendes ledelse har begge institutioner haft et strategisk fokus på at fremme kvindelige komponister fra 1800- og 1900-tallet – både gennem udgivelser, indspilninger og international synliggørelse.
Vi spørger bl.a.:
• Hvorfor har paneldeltagerne valgt at arbejde med kvindelige komponister og andre underrepræsenterede stemmer?
• Hvordan styrker det dansk musikliv – både historisk og aktuelt?
• Hvorfor er det vigtigt at vise historisk diversitet, når vi taler om samtidens kunst?
• Hvilket potentiale rummer dette arbejde for fremtidens musik- og kulturliv?
“Med seminaret håber jeg, at vi sammen kan sætte fokus på nogle af de blinde vinkler, vi som kulturinstitutioner måske overser i hverdagen. Og vigtigst af alt: at vi inspirerer hinanden til handling og nye samarbejder.”
– Klara Bernat, ensemblechef
Praktisk info
• Tid: Torsdag den 26. juni 2025 kl. 16.00
• Sted: Nørre Vosborg, Vemb
• Deltagelse er gratis inklusiv kaffe og kage
• Tilmelding via www.emv.dk - af hensyn til forplejning
• Seminaret afholdes i forbindelse med Nørre Vosborg Kammermusikfestival
Efter seminaret opfordres alle deltagere til at deltage i åbningskoncerten “Best of 2024/2025” kl. 19.30 – med efterfølgende sæsonreception og præsentation af den kommende sæson. Der er gratis billetter til de første 30 tilmeldte til seminaret til åbningskoncerten.